» لوازم و تجهیزات ورزشی » لوازم تخصصی ورزش ها » شمشیر بازی » شمشیر اپه

شمشیر اپه

امتیاز کاربران

0

ارسال به دوستان

شمشیر اپه

اسلحه های شمشیر بازی :

در حال حاضر ، در مسابقات شمشیر بازی از شمشیر های اپه ، سابر ، و فویل ( فلوره ) استفاده می شود .

اپه :

اسلحه ی اپه در زمان های قدیم وسیله ای برای دوئل ( نبرد تن به تن ) بود .همان گونه که در دوئل هیچ ترتیبی برای ضربه زدن وجود نداشته ، اپه نیز تنها مسابقه ای است که در آن دو بازیکن به طور هم زمان می توانند به بدن هم ضربه وارد کنند و هر دو نیز امتیاز بگیرند ؛ مثلا اگر یک بازیکن 2 _ 4 جلو باشد ، یک ضربه ی دوبله ( ضربه ی هم زمان دو نفر به هم ) سبب پیروزی 5 _ 3 بازیکنی می شود که از رقیبش پیش بوده است . هر دو بازیکن در این ضربات صاحب یک امتیاز می شوند . طول شمشیر اپه 90 سانتی متر است که 20 سانتی متر آن به بخش دسته مربوط می شود .

گارد اپه بسیار بزرگ تر از فلوره و تیغه ی آن نیز مثلثی شکل است . این تیغه دقیقا در مرکز گارد محافظ قرار ندارد و از آن کمی فاصله دارد . وزن اپه در سنگین ترین حالت 770 گرم است اما معمولا در مسابقات از اپه هایی استفاده می شود که وزن آن ها 350 تا 400 گرم است . کودکان شمشیر بازی که سن آن ها کمتر از 12 سال است ، از شمشیر های کوتاه تر و سبک تر استفاده می کنند . در اپه ضرباتی باعث کسب امتیاز می شوند مه فشاری معادل 4 / 7 نیوتن ( 750 گرم ) به حریف وارد کنند . در شمشیر بازی با اپه ضربه زدن به تمام قسمت های بدن مجاز است .

اسلحه ی اپه

اپه و فدراسیون جهانی :

اولین مقررات مربوط به اپه در سال 1892 در فرانسه تصویب شد . فدراسیون جهانی شمشیر بازی هم در سال 1914 با استفاده از همین قوانین ، اولین مقررات بین المللی اسلحه ی اپه را تعیین کرد . تجهیزات الکترونیکی از سال 1936 وارد مسابقات اپه شدند و به کمک شمشیر بازان آمدند .