» لوازم و تجهیزات ورزشی » لوازم تخصصی ورزش ها » شمشیر بازی » تجهیزات مورد نیاز جهت شمشیربازی

تجهیزات مورد نیاز جهت شمشیربازی

امتیاز کاربران

0

ارسال به دوستان

 تجهیزات مورد نیاز جهت شمشیربازی

آنچه برای آغاز شمشیربازی مورد نیاز است وست، ماسک، دستکش و شمشیر می باشد. با توجه به قوانین ایمنی شمشیربازی داشتن این چهار وسیله برای مبتدیان ضروری است و هیچ کس حق ندارد بدون این وسایل شروع به بازی بکند. لباس شمشیربازی یعنی وست استاندارد )088 نیوتون( در بازار موجود می باشد که می توان آن را تهیه نمود. به علت کمبود لباس های استاندارد در بازار ایران لباس های ساخت داخل می تواند در سال های اولیة آموزش شمشیربازی مورد استفاده واقع گردد. البته نباید فراموش کرد که استفاده از نیم تنة محافظ )پالسترون( در زیر وست اجباری می باشد.

دستکش در چهار سایز در بازار موجود می باشد، S ،M ،L یا XL . شمشیرها با دسته های مختلف، فرانسوی، هفت تیری، کوتاه، بلند، چپ یا راست عرضه می شوند. پس از آماده شدن بازیکن برای شرکت در مسابقات رسمی استفاده از شلوارک، جوراب، سیم بدن و کفش مخصوص شمشیربازی مورد نیاز خواهد بود. حال اجازه دهید کمی بیشتر دربارة این تجهیزات صحبت کنیم. وست نرمال این وسیله در هر سه رشته مورد نیاز می باشد. البته وست نرمال سابر می تواند کمی کوتاه تر از وست دو رشتة دیگر می باشد. وست اپه و فلوره دارای یک بند نگدارنده ای است که از بین دو پا می گذرد و به بست پشت وست بازیکن بسته می شود. با توجه به قوانین ایمنی فدراسیون جهانی شمشیربازی FIE وست هر 3 رشته باید به اندازه 08 سانتیمتر روی شلوارک را بپوشاند و دارای مقاومتی معادل )088 نیوتون( باشد. جنس این وست باید از پارچة مقاوم باشد و در دوخت بخش های دست مسلح و بخش جلوی هدف از پارچه دوبل استفاده شده، و زیپ تعبیه شده باید در سمت مخالف دست مسلح قرار گرفته باشد. به جهت زیپ وست با توجه به راست دست یا چپ دست بودن بازیکن توجه کنید.

پالسترون پوشیدن پالسترون استاندارد )088 نیوتون( در مسابقات رسمی اجباری است. این نیم تنه باید از بازوی دست مسلح و آن بخش از هدف که جلوی حریف قرار می گیرد، محافظت کند. ضمن اینکه آن باید دارای حداقل دو کش باشد که یکی از آنها دور گردن و دیگری دور سینه بسته می شود. بانوان محترم باید عالوه بر این نیم تنه از محافظ سینه نیز استفاده کنند.

محافظ سینه بانوان در هر 3 اسلحه استفاده از محافظ سینه برای بانوان الزامی اما برای آقایان اختیاری است. در فلوره این محافظ سینه باید از یک پوشش نرم مخملی مانند به قطر 4 میلیمتر پوشیده شده باشد و باید زیر پالسترون پوشیده شود.

ماسک امروزه سازندگان وسایل شمشیربازی ماسک های استاندارد گوناگونی با چندین سایز متنوع عرضه کرده اند که می توان یکی از آنها را بر حسب سلیقه و سایز انتخاب نمود. دقت داشته باشید که ماسک مورد نظر عالوه بر محافظ نگهدارندة عقب، نوار کشی نگهدارندة دوبله نیز داشته باشد. در صورت شکسته شدن محافظ نگهدارندة عقب ماسک هرگز نباید از آن ماسک استفاده شود، زیرا در صورت افتادن ماسک از سر بازیکن احتمال بروز یک حادثة ناگوار وجود خواهد داشت. بالشتک بخش پایینی ماسک باید مقاومت حداقل 0088 نیوتون و طولی به اندازه 08 تا 01 سانتیمتر داشته باشد تا به خوبی از گردن بازیکن محافظت نماید. به بست های ایمنی جدید FIE پشت ماسک توجه کنید.

دستکش دستکش های شمشیربازی معموال از جیر ساخته می شوند و باید دارای ساق مخصوصی باشند که بتواند از مچ دست محافظت کنند. البته دستکش های اپه از جنس محکم تری ساخته می شوند.

شلوارک و جوراب برای شمشیربازی شلوارک مخصوصی در نظر گرفته شده است. آن باید نه زیاد گشاد و نه زیاد تنگ باشد، بطوری که بازیکن در آن احساس راحتی کند. این شلوارک باید زانو را بپوشاند و زیپ آن باید در جهت مخالف دست مسلح قرار گرفته باشد. ضمن اینکه شمشیرباز باید از جوراب ساقه بلند سفیدی نیز استفاده کند بطوری که کشباف نگهدارندة آن در زیر دمپای زانوی شلوارک قرار گیرد تا احتمال لخت شدن زانو از بین برود

وسایل بازی با دستگاه الکتریک وست الکتریک در فلوره و سابر وست الکتریکی مورد نیاز است که با توجه به سایز بازیکن باید انتخاب شود. این وست از الیاف فلزی رسانا ساخته می شود که امکان ثبت ضربات توسط دستگاه الکتریک را فراهم می سازد

سیم بدن دو نوع سیم بدن وجود دارد. نوع اول از سیم دو رشته ای ساخته می شود که یک سر آن به دو شاخة رابط شمشیر وصل می شود. در سر دوم این سیم بدن یک وایر اضافی تعبیه شده است که انتهای آن دارای یک گیرة سوسماری است که برای بستن سیم به وست الکتریک به کار می رود. این سر دوم به سه شاخة مخصوصی وصل می شود که برای ارتباط دادن سیم بدن شمشیرباز به قرقرة دستگاه الکتریک به کار برده می شود. این سیم ویژة فلوره و سابر است. اما سیم بدن اپه 3 رشته ای است و هر دو سر سیم به 3 شاخة مخصوص شمشیربازی وصل شده است. که یکی از آنها به شمشیر و دومی به قرقرة دستگاه الکتریک بسته می شود. ضمنا توجه داشته باشید که از مسابقات المپیک توکیو به بعد، تنها سیم هایی در مسابقات مجاز هستند که از چنس پالستیک شفاف ساخته شده باشد.

ماسک الکتریک سابر در رشتة سابر الکتریک ماسک مخصوصی به کار می رود که کامال از فلز ساخته شده است تا اینکه ضربات وارده به ماسک توسط دستگاه ثبت شود. برای انجام این کار و برقراری دایرة الکتریک مورد نیاز، ماسک به وسیلة یک وایر به وست الکتریک وصل می شود.

ماسک الکتریک فلوره در فلورة الکتریک بخش انتهایی بالشتک محافظ زیرین ماسک باید از پارچة رسانایی که وست از آن ساخته می شود، پوشانده شود. این پوشش که از 1.0 تا 1 سانتمیتری زیر شبکة فلزی محافظ ماسک در یک خط مستقیم آغاز می شود باید باقیمانده بالشتک را بپوشاند. در این اسلحه درست مانند سابر این بخش از ماسک به وسیلة یک وایر به وست الکتریک وصل می شود

وایر در رشته های فلوره و سابر یک وایر اضافی مورد نیاز است که هر دو سر آن گیره سوسماری دارد. در سابر یکی از دو سر وایر به وست الکتریک و دیگری به ماسک وصل می شود، اما در فلوره یکی از این دو گیره ها به وست الکتریک و دیگری به بخش رسانای ماسک )بخش انتهایی بالشتک( وصل می شود.

دستکش سابر دستکش سابر با دستکش فلوره و اپه اختالف دارد و دارای ساق مخصوصی که مدار الکتریکی وست را به دستکش مرتبط می سازد. و باید مقاومتی معادل 088 نیوتون داشته باشد.

کفش شمشیربازی شمشیربازی پیشرفته نیاز به کفش ویژه ای دارد که انواع مختلفی از آن در بازارهای بین المللی وجود دارد. و فعال به سبب مشکالت موجود در بازار ایران به سختی یافت می شود.